- Духовні роздуми - https://www.rozdum.org.ua -

На Преображення споживаємо плоди з благословення

Loading

На Свято Преображення Господнього Церква благає Господа, щоб ми, споживаючи перші плоди Землі, отримували освячення душі разом з освяченням тіла, щоб Господь зберігав життя наше у спокої і радості, щоб ці плоди умножалися на нашій землі і по цілому світі.
Церква через служителів благословляє і освячує принесені плоди святим Ім’ям Бога, в Тройці Єдиного і Прославленого Окропленням свяченої води очищає від усякої скверни, щоб плоди були нам не на гріх, а на освячення.
Згадуючи про плоди, приходить на думку подія, яка перемінила історію цілого людства – спожиття плоду з дерева, на яке не мали благословення. Наші прародичі, Адам і Єва, скоштували і согрішили. Тепер на торжество Переображення віруючі люди приносять фрукти на освячення, щоб у такий спосіб показати вірність Богу, яка, на жаль, не була дотримана прародичами у Раю.

Сам звичай (як вказують деякі джерела) приности до церкви перші плоди і благословляти їх приписують Апостольські правила з кінця III століття. Апостольські постанови (IV ст. ) мають молитву на освячення плодів. Помісний Синод у Картагені з 318 року у 46 правилі дає приписи про плоди, які приносили до церкви. Шостий Вселенський Собор 691 року гово­рить про благословення плодів винограду і пшениці. У типіках Великої Царгородської Церкви з ІХ-Х ст. й Евергетицькому з X ст. нема згадки про благословення винограду.
Так як ми прийняли Візантійський обряд, а на території Греції в серпні дозрівають виноград і пшениця, тому і до нас прийшов звичай, за яким на празник Господнього Преображення благослов­ляли по храмах різні плоди.
У Київській Русі виноград замінили яблуками, які в цей час достигають, їх і називають спасівками. Щоправда дехто слушно зауважує, що і яблука, і пшениця із сучасним кліматом достигають тепер скоріше. Отож у сучасному світі при можливості споживати фрукти цілий рік ця традиція скоріше всього залишиться на рівні традиції і символічної пам’яті про давній звичай.
Попри все ми далі продовжуємо зберігати цей звичай. Дехто робить піст на фрукти бодай кілька днів перед святом і першим, що споживає на Преображення  – це освячені плоди. Споживає не сам, а ділячись із іншими. Адже цього разу плоди є благословенними і тому приносять освячення, а не гріх, як це було колись із першими людьми. Таким чином благословення поширюється і кожний, хто ділиться благословенням приносить також плоди свого праведного життя, тобто добрі діла – це і участь у Преображенні.