Благочестивість жінки як у середині, так і на зовні

Loading

Праведник – це той, що є правдивим як у середині, так і на зовні.
Чи можна бути побожним і ревним лише в середині? Це так само як сміятися і не показувати усмішки, як плакати і не показувати сліз, як молитися і не складати руки і не зводити очей до неба. До молитви має готуватися як душа так і тіло, бо обоє створені творцем і обоє воздають йому славу, честь і поклоніння.
То потрібно молитися із покритою головою чи це традиція, приречена на смерть?
Після обряду вінчання голову нареченої покривають хусткою. Апостол Павло. “ Жінці голова – чоловік…Тому жінка повинна мати на голові знака влади над нею…” (1 Кор. 11, 3-10), тобто мати покривало на голові.
Mіж християнами здавна зберігався звичай, згідно з яким, дівчина до заміжжя була з відкритою головою, а заміжня жінка – з покритою. Про це свідчить Тертуліан (“Про молитву Господню”, XV, XVI). Тому у деяких місцевостях виник особливий церковний звичай покладення покривала на голову нареченої після шлюбу. Вважається, що першим в Українській Церкві цей чин включив у свій Требник свт. Петро Могила.
Згідно з цим священик читає молитву, закликаючи на новоодружену благословення Боже і благаючи Господа прикрасити її голову красою, приємною йому. Після молитви священик благословляє голову новоодруженої і покриває її хусткою.
Чоловік і жінка володіють рівними правами у відносинах з Богом, але що стосується влаштування родини, то вони у послідовній і гармонійній відповідальності, яка установлена Божим законом і згідно з якою головою родини є чоловік.
Обряд накладання хустини був також великим символом, що жінка вже є під покровом Св.Тайни подружжя із даним їй чоловіком. Тому носіння хустини поза храмом означало зовнішнє виявлення її одруженого стану. Заміжня жінка через цей зовнішній знак показувала любов і вірність до свого чоловіка. Покрита голова була виявом покори і послуху, а також свідченням захисту, який отримувала від чоловіка, захисника сім’ї.
Покривати голову на молитві
Апостол каже, що покривало – це знак покрову чоловіка над дружиною. А тому з контексту видно, що дівчина може не покривати своєї голови.
Однак в Церкві є благочестива традиція – покривати голову і дівчатам за прикладом Пресвятої Богородиці, яка, залишаючись Дівою, покривала свою голову в знак смирення.

Пам’ятаймо: ми йдемо до церкви молитися Богу. Йому має належати всяка слава, честь і поклоніння. Сучасній жінці-християнці варто одягати скромні речі, які не привертають особливої уваги. Це стосується одягу, взуття і головного покриття. Не можна йти до храму Божого, щоб показувати себе і свою зовнішність. Цим ми можемо стати спокусою для слабких духом людей і вони можуть впасти у гріх: цікавості, осуду, любування та іншого, що відволікає від зосередженої молитви. Саме тому є не доречним, привертти до себе увагу у Божому храмі. Досвід церкви свідчить, що жінка у хустині виявляє: скромність, сукупність на молитві, менше привертає увагу інших людей до себе.
Деякі посміюються над благочестивими жінками, що дотримуються цієї традиції, інші покривають голову перед входом в храм тільки для того, щоб не спокушати інших прихожан. Якщо жінка підкоряється Церкві і покриває голову, стаючи на молитву, вона одержує нагороду від Господа за своє смирення і послух. Таким чином хустина для жінки – це молитовний одяг, який у зовнішній спосіб пригадує про внутрішню поставу.
Звичайно, що це не основні речі у духовному житті. Бог прийме твою молитву в хустині і без неї, бо він дивиться на серце людини, а не на її зовнішність. Одяг не є основним у молитві. Головне на молитві – розмова нашої душі.
Та злий дух своєю підступністю зводить нас різними способами і щоб дійти до серця людини спочатку забирає від неї зовнішні речі, а вже потім підсовує інше зовнішнє, яке ми приймаємо. Потім і самі дивуємось, як то ми стали такі бездуховні. Церква знала про це, тому дала нам зовнішню культуру християнської віри, щоб через видимі символи дійти до пізнання глибин внутрішніх.
Схвалюється те, що жінка перед покриттям голови затримається на хвилю і промовить молитву.
Зразок молитви може бути таким:
Господи, хай через це покриття голови моєї зійде благословення на мене і молитва моя хай буде прийнята згідно з вірою моєю і смиренністю. І хай покров Пресвятої Богородиці огорне мене материнською теплотою, щоб змогла довіряти Твої Святій волі, кажучи із Богородицею: хай станеться по слову Твоєму.
Хай час, проведений у храмі на молитві буде часом мого освячення і на славу Тобі, Єдиному Богу Отцю і Сину і Святому Духу. Амінь.

Молитовний стан, підкреслений зовнішнім виглядом, позитивно впливає на якість молитви. Зникає розсіяність, загострюється увага на основному: молитві і освяченні. Ось так, покривання голови має і духовну користь.
А ще вартує пригадати, що коли стаємо до приготування страв на кухні, то належно вдягаємось; як йдемо на концерт чи на спортивний майданчик, то теж стараємось бути у належному вигляді, вже не кажучи про зустріч із відомими людьми.
Залишається загадкою: чому так важко зробити вияв поваги до місця, це звершується найбільше таїнство: Зустріч Бога із людиною.

11 коментарів до “Благочестивість жінки як у середині, так і на зовні”

  1. Вы правы, отче, даже в библии написано,чтобы женщина входила в храм с покрытой головой в знак смирения перед Господом. В Италии до начала двадцатого века женщины тоже одевали косыночки, это было очень торжественно. Я уважаю традиции церкви и считаю также недопустимым женщине одевать брюки в церковь.

  2. На жаль, сьогодні дедалі важче стає щось від когось вимагати – молитися, постити, робити пожертви, покривати голову… Робити це все чи не робити – питання стає риторичним. Однак говорити про це треба, як буде, то це вже як кому Бог на серце це покладе, той так і робитиме. Моя мама каже, що без хустки почувається у церкві наче гола, а мою дружину, попри те що вона дружина священика, важко змусити ходити в хустині… Однак тут як у Павла: “…а слабкий їсть городину…”

  3. ataman78 вважає,
    що ми маємо СВОБОДУ самі собі вирішувати,як нам поступати в Храмі Господньому.
    Для чого тоді Біблія?
    Для чого тоді священик написав цю статтю?

    Молитись до Бога з НЕпокритою головою- НЕПРИСТОЙНО.
    Мати хустку на голові – ПОВИННА МАТИ.
    Задля чого вона повинна покриватись – РАДИ АНГЕЛІВ.
    Жінка без хустки – ОСОРОМЛЮЄ свою голову.

    ТАК КАЖЕ Слово Боже. Чит. 1Кор. 11.

    А щодо вбрання жінки взагалі:

    “Так само й жінки, у скромнім убранні, з соромливістю та невинністю, нехай прикрашають себе не плетінням волосся, не коштовними шатами,але добрими вчинками, як то личить жінкам, що присвячуються на побожність” (1 Тим. 1:9-10 )

    Гадаю, ці цитати мав би привести у своїй статті о.Віталій…видно за браком часу – не привів…

  4. Сучасний,модернізований світ дозволяє жінкам багато. Не завжди священники звертають увагу , який повинен бути зовнішній вигляд жінки в церкві . А якщо і кажуть, то їхні слова підтверджуються прикладом…
    Пані їмость приходить в церкву ніби на подіум, (скільки людей дивлячись на це мають згрішення)
    Шановні священники не треба вимагати -молитися, постити, робити пожертви, покривати голову, це не допоможе. Потрібно розказати, пояснити, навести приклад для чого це робити і що ми втрачаєм. … і якщо ви не можете навести лад у себе в хаті , то вибачте, в мене немає слів.

  5. До oxbil: Я заглянув на деякі християнські форуми і що я можу сказати? От що ми вміємо то критикувати священників- і то по повній програмі. Може так їм і треба? От ми все знаємо як має бути, от ми справжні християни…?
    “Пані їмость приходить в церкву ніби на подіум, (скільки людей дивлячись на це мають згрішення)”
    А на вулиці пані їмость до згіршення не приводить?
    А на вулиці багато дівчат? Багато очей…
    Якби ми жінок не одягали будуть ті що завжди очима роздягають….
    Що потрібно змінити? Ну одягне вона хусточку білу-голубеньку, а прийде додому- ходи сюди тепер мій дорогенький…?
    Чи ми християни тільки в неділю?
    “…Сучасний,модернізований світ дозволяє жінкам багато”
    Новини чули недавні в нас , в світі. Користуєтесь інтернетом. А дітям як одягатися?
    “… і якщо ви не можете навести лад у себе в хаті , то вибачте, в мене немає слів.”
    У вашій “хаті” все гаразд, нікого до згіршення не приводите…
    Особисто моя порада-приходити раніше до церкви і ставати ближче до переду…
    Мир вам.

  6. Romchyk, хоч то і не мені було, але дякую і скористаюся останньою порадою. зараз з початком сезону шуб (і їх знімання на очах публіки, а ще й під час Служби Божої) ця порада є актуальною. дякую

  7. Цікаво, що відгуки стосовно цієї статті залишають лише чоловіки. А чому ж мовчать дівчата, жінки … До речі, у нашому місті дуже багато храмів різних конфесій, і лише дівчата і жінки з руської православної церкви благочестиві на зовні ( з покритою головою, у довгих спідницях, і не розмальовані ). І дивлячись на їх світлі і радісні обличчя впевнений, що благочестиві вони і у середині. Шкода, що у нашому храмі доводиться “приходити раніше і ставати ближче до переду”. А ataman78-у хочу сказати, що Господь Вам доручив пасти Його вівці, а Ви, отче, надієтесь, що вони самі пастимуться…

  8. На цю тему у Бруно Ферерро э одне гарненьке опов1дання з1 зб1рки “1з веселкою в кишен1” (саме перше). Було б доречно його прочитати ус1м… 1 ще – декого спокушають 1 ж1ноч1 оч1, то може ми 1 1х паранжею затулим? Спокуса – вона в голов1 1 в серц1 того , хто спокушаэться…
    Церква – це м1сце, де збираэться с1льнота (власне Церква), щоб прославляти Бога 1 з”эднуватись з ним у тайн1 Эвхарист11. Сп1льнота людей, як1 люблять одинодного, люблять такими, як1 вони э.
    P.S.Я знаю ж1нок у хустинах, як1 займаються зовс1м не Божими справами (чаруваннями чи просто шарлотанством)…але то м1ж ними 1 Богом

  9. 1Кор.11:15 “Коли ж жінка косу
    запускає, це слава для неї, бо
    замість покривала дана коса їй.” – це щодо цитатності. По-моєму, виписати одну цитату – це не те, що показати її у контексті. Вище наведена цитата – як доказ цьому. В одному місці Апостол каже покривати жінкам голову, в іншому – практично заміняє покривало косою. То як?

    “Молитовний стан, підкреслений зовнішнім виглядом, позитивно впливає на якість молитви. Зникає розсіяність, загострюється увага на основному: молитві і освяченні.” – якби насправді зовнішній вигляд давав або забирав розсіність того, хто молиться ,то , напевно, цю тему би взагалі не обговорювали ті, хто молитсья (!)

    “…як молитися і не складати руки і не зводити очей до неба” – мені видається ,що не має такого правила: склав руки – молишся, не склав – іди геть…. Це не той контекст молитви. Остання аж ніяк не визначаєтсья хусткою чи її відсутністю.

    щодо теми: чому вся конентрація уваги на жінках? так, тут слід визнати, що часом прекрасна половина людства аж надто прекрасна. Проте з власного досвіду скажу: часом пройде хлопець чи чоловік якийсь у храмі переді мною ,а за ним – шлейф парфумів. І, повірте, часом тааааак стає ,шо не до молитви. не тільки жіноче волосся неприкрите – це спокуса. Повірте, чоловіки!

    і взагалі, мені видаєтсья, що це не є той момент ,який веде до спокуси. якшо хочете любі мої молитися, то ви це будь-де робитимете. праведнику все співдіє на добро.

    ми занадто зосереджені на тому, що насправді не є ключовим.

    нехай Господь дасть усім нам мудрості!!!
    з любов’ю,
    Христя

  10. Слава Ісусу Христу. При всій повазі до автора, хочу заперечити і наголосити, що апостол Павло пише про багато речей, які тоді відповідали тодішнім звичаям, вимогам, правам, тощо. Зокрема, він не заперечує рабство… Хто хоче з Вас, брати і сестри бути рабом зараз? Питання: чесний отче, хіба Ви екзегезу не вчили? Вибачте, але покривання голови для жінки зараз НЕАКТУАЛЬНЕ!!!! Це не відноситься до суті віри. Ми маємо чим займатися і кого навертати в більш суттєвих проблемах. Хто зі мною незгідний? В цьому сенсі скажу ще одне: а який знак має чоловік, якщо він жонатий? Обручку не враховуймо, бо вона літургічно неважлива. І взагалі, ціла Католицька Церква, а там недурні, не покриває жінці голову. Вибачте, ще за нескромність, може під час місячних жінку на поріг храму не пустите, отче? Не треба зараз таких статей! Ще раз перепрошую, але я маю таку позицію.

  11. Як змінюється з часом суспільство, так, безумовно, не може залишатись “застиглою” у часі і релігія. Ні для кого вже сьогодні не є дивним, що у багатьох сім’ях саме жінка керує родинним життя, та навіть часто бере на себе обов’язок фінансового забезпечення чоловіка та дітей. То чому саме до неї повинні застосовуватись давні “канони”? Чому зміна одних норм у суспільстві ,не спричиняє зміни інших? Чому у сучасному світі жінка і у церкві не може бути сучасною?
    І мова зовсім не йде про певні вимоги дрескоду. Безумовно, одяг повинен бути відповідним, скромним, мінімум косметики та ін.
    Чому жінка повинна перетворювати себе на примітивну істоту, на покірну і підпорядковану чоловікові особу?
    Слушним було зауваження одного з дописувачів щодо рабів та ін. речей, що відійшли у минуле. Треба щоб церква, дотримуючись моральних цінностей та норм, все ж ішла в ногу із сучасним життям.
    Якщо духовенство не цурається новинок сучасного зв’язку, нових технічних розробок, організовує молодіжні зустічі, займається організацією здорового відпочинку для молоді, веде науку для молодих людей, що хочуть одружитися та багато іншого, то чому вкрай необхідно дотримуватись “архаїчних” традицій?
    Хіба не час стати і церкві сучасною, місцем розради для душі, місцем єднання з Богом, місцем спільної молитви, а не “показухою” із дотриманням не таких уже й важливих речей.

Залишити відповідь